Background
15.5.2018triathlon , treeni, tavoitteellinentreenaaminen

Matkalla triathlonille

Tavoitteellinen treenaaminen opettaa paljon ja antaa myös elämän muille osa-alueille. Blogissa yhdeksän kohtaa mitä voi oppia treenaamalla tavoitteellisesti.

Mitä tavoitteellinen treenaaminen opettaa:


1. Elämänhallinta. Viikon treenit pitää upottaa kalenteriin. Liikunta opettaa oman ajan ottamista, organisointia ja aikataulutusta.


2.Hyvinvointi. Liikunta pakottaa tarkkailemaan kuinka tärkeää on, kun keho voi hyvin. Jos keho voi huonosti, mikään osa-alue ei oikein kulje - oli se sitten uinti, pyöräily tai juoksu. Kehon voidessa hyvin jaksaa paremmin myös hektisessä arjessa. Jos muut elämän osa-alueet tuntuvat menevän mönkään, harrastus antaa onnistumisen hetkiä, jotka tsemppaavat eteenpäin.


3.Itsetuntemus. Milloin pitää levätä ja koska voi puristaa hieman enemmän itsestään irti? Liikunta opettaa kehon kuuntelua ja tuntemista.


4.Mielenhallinta. Tavoitteellinen liikunta opettaa, kuinka rauhoittaa itsensä stressaavissa tilanteissa ja pystyy keskittymään omaan suoritukseen häiriötekijöistä huolimatta.

Arvostus. Keho mahdollistaa ja antaa meille paljon asioita. Liikunta herättää kiitollisuuden omasta kehosta ja toiveen siitä, että se saa arvoistaan kohtelua myös tulevaisuudessa.


5.Epäonnistuminen. Muutama epäonnistunut treeni pakottaa palaamaan kokonaiskuvaan. Epäonnistumiset eivät ratkaise pitkän linjan tavoitetta. Liikunta on oppimista, keho opettelee jaksamaan ja voimaan hyvin. Myös sille pitää antaa aikaa oppia.


6.Terveys. Keho ja mieli voivat paremmin kuin niitä voitelee hieman liikunnan ilolla. Aina ei ole mukava lähteä lenkille, mutta aina on mukava tulla lenkiltä. Harmit jäävät metsänkulmaan ja uusia ideoita tulee tilalle.


7.Kärsivällisyys. Ymmärrys siitä, ettei aina ole nopeita tuloksia. Kestävä kehitys vaatii pitkää työtä. Myös matka voi olla tarkoitus, eikä pelkkä päämäärä. Pohjaa pitää rakentaa kunnolla ajan kanssa, jotta sen päälle voidaan jotain rakentaa. Hiljaa pääsee nopeammin.


8.Määrätietoisuus. Luopuminen hötkyilystä. Liikunta opettaa ymmärtämään, että aina ei pääse kovempaa mitä enemmän tekee. Nopeuden salaisuus on siinä, että tekee kunnolla ja rauhassa sen mitä tekee. Joka suuntaan säntäily ja hötkyily on vedessä räpiköintiä. Sen sijaan sulavat, rauhalliset ja määrätietoiset vedot vievät sulavammin veden pinnalla kohti maalia.


9.Itsetunto. Minä pystyn. Niin pystynkin.


-Annastiina-